آمار

مروری بر ساخت کشتی

برای اینکه بتوانیم در مورد آنالیز جابجایی یا رولاپ بارهای نا متقارن (اشکال نا منظم ) بحثی به میان آوریم ابتدا مروری بر ترتیب ساخت کشتی یا پروسه ساخت آن خواهیم داشت تا بتوانیم با آشنایی کامل از اینکه این قطعات در چه جهت رولاپ شود ویا تا چه فاصله ای عملیات جابجایی آن انجام گیرد داشته باشیم .ما در اینجا می خواهیم پروسه ساخت کشتی کانتینربری که در مجتمع isoico ساخته شده بطور مختصر توضیح دهیم تا جاهایی که نیاز به جابجایی یا رولاپ دارد بهتر قابل درک باشد.

 کشتی کانتینر بر مذکور دارای طول 187متر – عرض در پهن ترین قسمت 30متر –ارتفاع دکل اصلی آن 16.5 متر ودر قسمت جلو وعقب کشتی 21 متر می باشد .وزن این کشتی 9502 تن است. برای سازه ای با این عظمت مسلما نیاز به جرثقیلهای بزرگ ومحیطی که بتوان در ان کشتی را بصورت تکه تکه و جدا از هم ساخت داریم .

با توجه به تجهیزات کارخانه, مهندسین طراح ,این کشتی را به 108 قسمت که به ان سکشن می گویند تبدیل کرده اند سکشنها وزنها واشکال مختلفی دارند که سنگین ترین آن ها 140 تن وبلندترین از نظر ارتفاعی 13متر می باشد .

مراحل ساخت کشتی

مراحل ساخت کشتی

 پلیتهای مورد نیاز این صنعت معمولادارای ابعاد بسیار بزر گ و وزن زیادی می باشد به همین دلیل امکان تغییر فرم در زمان حمل ونقل درآن می باشد وبا توجه به قیمت تمام شده متریال جهت صاف کردن ورق های معیوب لازم است که هر کشتی سازی یک دستگاه ورق صاف کن داشته باشد کارخانجات کشتی سازی باید حتما درکنار دریا باشد که بخاطر رطوبت بسیار زیاد دریا ,ورقها بعداز ورود به کارخانه جهت زدودن زنگ زدگی ها وگردوغبار وهمچنین برای جلوگیری از زنگ زدن درهنگام کار, پس از صاف کاری ورق ها درکارگاه شات بلاست توسط دستگاه شات بلاست, بلاست ورنگ می شود. البته قبل از اینکه ورق وارد دستگاه شود عملیات پیش گرمایشی بروی ورق ها انجام می شود تا بدینوسیله از رطوبت موجود بروی ورقها کاسته و همچنین پوسیدگی و زنگ زدگی هایی که بروی ورق وجود دارد به سادگی از روی ورق جدا شود. دستگاه شات بلاست دارای 8 نازل می باشد که 4 تا در  زیر و 4 تای دیگر ازروی ورق ساچمه پرانی کرده تا ورق کاملا صیقلی گردد و سپس توسط نازل های رنگ , زیر وروی ورق را رنگ زده وبه دنبال آن عملیات خشک کردن رنگ با گرم کردن سطح ورق انجام می دهند. 

کارگاه برشکاری

کارگاه برشکاری

در زمان طراحی پروژه کشتی این محصول به قطعات مختلف شکسته تا به قطعات ساده تبدیل شود در کارگاه برشکاری قطعات در اندازه های مختلف طبق نقشه ای که توسط طراحی اماده شده برش داده میشود تقریبا هر کشتی در این مرحله به 2600 قطعه تبدیل میشود که عملیات برشکاری توسط دستگاههای cnc پلاسما و اکسی فیول انجام واز انجا به کارگا ههای مخصوص بخود (پانل سازی وساب اسمبلی )جهت مونتاژ وجوش قسمتهای کوچک سکشن حمل میشود.

کارگاه پانل ساز

کارگاه پانل سازی

درکارگاه پانل سازی قسمهای مسطح سکشن که نقطه شروع(base ) سکشن میباشد توسط شیت پلیتهای بزرگ ونبشیهای تقویتی که بروی این پلیتهاتوسط دستگاه اتوماتیک مونتازوجوش میشود اماده و به کارگاه سکشن سازی میبرند .در این کارگاه پانل ها وبقیه ساب اسمبلی های هر سکشن بر اساس نقشه کشتی مونتاژو جوش میدهند.

کارگاه سکشن سازی

کارگاه سکشن سازی

مرحله دیگر از قطعات نیمه ساخته که خود از قطعات نیمه ساخته کوچکتر مثل پانل وساب اسمبلی واسمال کامپوننت ساخته شده سکشن یا بلوک میباشد. پارکینگی ساخت کشتی- یعنی جایی که سکشنها درکنار هم نصب میشوند: محلی است که کشتی از نظر سازه ای شکل نهایی خود را میگیرد پارکینگها محیطی مسطح میباشد که در ان 4ردیف ریل گذاری وبروی ریلها کریدرهایی باچرخهای اهنی قرار گرفته است. .برروی این کریدرها بوسیله گوه وچوب زیر سازی کشتی(leveling) انجام میشودتا بعد از تکمیل شدن- کشتی توسط کشنده بدریا انتقال دهند. مطابق با نقشه کلی سازه کشتی وترتیب نصب انها بروی کشتی- سکشنها شماره گذاری و با این نام در جای خود set میشوند. همانطوری که گفتیم طریقه ساخت سکشنها بنحوی است که ناحیه صاف ومسطح ان بروی میز کار یعنی در زیر قرار گرفته تا از deformagi احتمالی که بر اثر فشار کل بار سکشن دریک نقطه جلوگیری شود. بعنوان مثال این سکشن قسمت مسطح ان innerside کشتی میباشد که در زمان نصب 90 درجه باید چرخانده شود تا به موقعیت واقعی خود در کشتی برسد جابجایی ورولاپ:برای جابجایی ورولاپ سکشنها در مرحله اول نیاز به نصب گیره هایی بروی سکشن داریم که به این گیره ها چشمی یاeyeplate میگویند این چشمیها طوری باید نصب شوند که بروی سکشن ایجاد deformagi نکنند وهمچنین در حین عملیات هم- خود اسیبی نبینند در کل –برای نصب چشمیها بروی سکشن دارای محدودیتهاو ملزوماتی هستیم که عبارتنداز: • بروی دیواره های سکشن یا جایی که در زیر ان تقویتی قرار دارد نصب شود • در فاصلهای معینی نسبت به مرکز حجم سکشن نصب شود • فاصله بین چشمیها با توجه باینکه جرثقیل فقط یک هوک دارد واحتمال پیچید ن چشمی میباشد باید حتی الامکان کم کرد • چشمیها طوری نصب شود که فشار بطور یکسانی بروی همه چشمیها وارد شود • چشمیها طوری نصب شود که سکشن در هنگام بلند کردن تحت زاویه یا کج نشود رسیدن به همه این هدفها با توجه به امکانات موجود تقریبا نا ممکن میباشد ولی میتوان با استفاده از یک واسطه به این اهداف رسید.

تماس با ما

  •  آدرس شرکت:ایران ،تهران-خیابان امیر آباد شمالی -روبروی مرکز قلب تهران -کوچه شهید اخلاق ثانی (مجد سابق)-پلاک 69-طبقه چهارم-واحد غربی 
  •   کد پستی:1413675439
  •  88029017 -88028086-88351988-88356722-88016038
  •   فکس:88026016